5 důvodů proč selháváme v začátcích

27.12.2017

Očekávání versus realita

Chodíte cvičit a ono nic. Snažíte se, ale ten biceps pořád nevidíte a ten zadek a boky. No sakra, co s tím? "Vždyť už přece měsíc makám ... Jo, a protože makám, po cvičení si mohu dovolit oblíbenou čokoládu. Přece jsem spálil hromadu kalorií." Cvičení a přeměna léty tvořené postavy obvykle nějakou dobu trvá. A bohužel, pro viditelné rozdíly to pouhé měsíce nebývají. Běžně je možné zbavit se 4kg tuku za měsíc (abychom brali v potaz zdravotní rizika a maximálně omezili riziko jojo efektu), nebo nabrat cca 1,5kg svalů za rok, někdo více, někdo méně ... (Co chlapi?). Počítejte tedy s tím, že i když první výsledky uvidíte i za měsíce. Ten pravý výsledek uvidíte až s odstupem času.

Přetrénování

Vletěli jste do fitka jako draci. Makáte na skupinových lekcích, až už nevíte, kam byste ještě šli. Cvičíte velké kruhy cviků, ideálně, každý den, na maximum... A ono to nefunguje. Ztrácíte motivaci, a s tělem celým bolavým začínáte vynechávat tréninky, až nakonec přestaneme úplně.

Podívejme se do našeho života. Ať začínáme s jakoukoliv aktivitou, jsme začátečníci. To platí při hře na klavír, stavění hradů z písku, ale i u cvičení, prostě všude. Svaly mají navíc omezenou schopnost regenerace. Běžně se dočtete, že regenerace svalu trvá cca dva dny (některý více, některý méně). Proto zde platí pravidlo, že je vhodné začít pozvolnou aktivitou a teprve v průběhu zlepšování přidávat.

Musíte, ne-chcete

Síla slova, byť se tomu tak nemusí zdát, má sílu. Pokud si říkáme, že něco "musíme" (Musím jít cvičit, musím se lépe stravovat, musím se podívat na video se správnou technikou, nebo si najmout trenéra), je to cesta do pekel. Nikdo z nás totiž nedělá rád věci, které musí. Z dlouhodobého hlediska se jedná o přemlouvání se k aktivitě a tedy o silový nátlak, který nemůže mít dostatečně efektivní výsledky, jako aktivita, kterou skutečně chceme. Každý, kdo kdy něčeho dosáhl, tak to chtěl. Prostě dělal aktivitu, protože chtěl a tak se posouval dále. Jestliže něco chcete, zjišťujete si o tom věci, rozvíjíte se v dané činnosti. Jdete přirozeně vpřed.
Vyzkoušejte si na sobě: 
Dnes musím jít cvičit.
Dnes chci jít cvičit.
Kde se cítíte lépe?

Nevíme, jak na to. Přebíráme tréninkové programy profíků.

Přijdeme do fitka, tam jsou ti, jež nějakou dobu cvičí, někteří jsou velcí, jiní zase vyrýsovaní a my chceme být co nejdříve, jako oni. Běháme tedy po posilovně od stroje ke stroji, bez znalosti souvislostí a vhodné návaznosti cviků. Pak se může stát, že si připadneme ztraceni. V tom, někdy i horším případě najdeme na internetu trénink nějakého profíka (třeba rovnou MR Olympia) a podle něj chceme cvičit. Má to jeden háček. Na takový trénink nejsme připraveni. Máme tedy systém cviků, ale ještě nemáme optimální svalový základ a tím se opět dostaneme k přetrénování.

Nevytvořili jsme si návyk

Automatické vykonávání činnosti, nebo potřeba něco udělat. Proto, aby byla každá činnost efektivní, je vhodné vytvořit si jisté návyky. Než se návyk vytvoří, uběhne cca 30 - 90dní. Záleží na intensitě vykonávané návykové aktivitě a na četnosti dní v týdnu. Čím častěji opakuje, tím rychlejší efekt. Po vytvoření návyku cvičení již nemusíme přemýšlet, jestli půjdeme. Víme totiž, že 3x, 4x, 5x ... týdně máme v jistou hodinu cvičení a v ten čas nemyslíme nad tím, že bychom dělali něco jiného. Techniky cvičení nejsou nikdy automatické. Návyk pro techniky cviků chceme, aby vycházel z uvědomění 100% koncentrace na danou činnost. Vytvoření správných návyků nám pomůže usnadnit život.

Jak tedy na to - doporučení na závěr:

Protože chceme, podíváme se na internet, přečteme knížku, poradíme se zkušeným kamarádem (i zde občas vídám totální hovadiny - jinak to říci nejde! Tak pozor!), nebo si na prvních pár cvičení najmeme trenéra. 
Naučíme se první základy:

  • Ego necháme spát, to je dobré, jako motivace, ale je špatný pán
  • Techniky cviků
  • Cyklování cviků - co je vhodné volit jako první a co naopak nechat na později
  • Počty opakování a sérií
  • Podíváme se na jídlo - totiž, ne každá poživatina je současně živinou
  • Vytvoříme si návyk - nepřemýšlíme nad tím, jestli chceme jít cvičit, prostě jdeme

Jakmile máme tyto informace, budeme postupovat mnohem rychleji a i trénink, který jsme započali např. před dvěma měsíci, získá novou sílu a bude efektivnější. 


Michal Hatony

Osobní a skupinový trenér, trenér pro Vaši kancelář