80/20 a neb jíst zdravě a "nepo**lat" se z toho

04.12.2019


Být extrémem na jednu, nebo na druhou stranu je dnes vlastně normální. Není tedy neobvyklé vidět lidi, kteří drží přísné diety, nebo dámu, která krmí dítě v kočárku hranolkami z mekáče (ano, toto jsem skutečně na vlastní oči viděl). Co není extrém, jako kdyby neexistovalo. Je skutečně nutné být extrémní ve stravování?

Pojďme si představit dva tři kamarády.

Lenku, která nedá dopustit na svoji dietu.
Michala, fitness trenéra, který jí zdravě, bez diet.
Honzu, který sní vše, co vidí, tedy pokud to neobsahuje zeleninu!

"Pouze preciznost!"

To je Lenčino heslo. Nezávodí v žádné disciplíně. Přesto urputně udržuje přísný jídelníček podle jedné trenérky. Chce zhubnoutZde si můžete představit téměř jakoukoliv dietu. Nyní je na narozeninové oslavě své dobré kamarádky. Ta nechala udělat krásný a určitě moc chutný dort. Jenže Lenka nemůže. Hledá salát, aby zajedla všechny chutě, které na dort má!

"Základ držím. Pak si mohu dopřát".

Lenka vidí Michala, jak se vesele láduje kouskem toho výtečného dortu! Je celá zmatená. Michal přeci cvičí. Je ve fitku někdy i 5x týdně. Zajímá se o zdravou výživu a zefektivňování těla. Jak si může dovolit dát si dort? Je šokovaná. Takový nesmysl! Jde hned za ním.


"Ahoj Michale, jak je možné, že jíš dort?"
"Ahoj Leni, to je snadné, vypadá skvěle a také chutná skvěle!" Nabízí Lence, aby ochutnala.
"No ale co tvůj zdravý životní styl? Co tvoje výkony v posilovně? A co tvá postava, nebo zdraví? To už neřešíš?" Ptá se vyděšeně Lenka, když vidí vysmátého Michala. 
"Víš Leni, všechno co říkáš, to si hlídám. Tedy vlastně už si to hlídat nemusím. Na základě mého studia jsem přijal skutečnost, že není nutné hlídat si jídlo na 100%. S překvapením jsem studiem získal informace, že když se budu v 80% kalorického příjmu stravovat předpisově, tak těch 20% mi neublíží. Navíc když si mohu každé deváté jídlo trochu zaprasit, tak se cítím výrazně uvolněněji. " 


Konzumací jídla zaměřeného z 80% na podporu zdraví, bude náš střevní mikrobiom fungovat na bázi efektivního trávení. To znamená, že do krve nepropustí větší částečky nedotráveného jídla, které dělají v těle zánětlivou paseku a napomáhají k nechtěnému nabírání na váze. Jev zvýšeného prosakování střevní stěnou se nazývá leaking gut. Vlivy působící negativně na střevní mikrobiotu se ne náhodou shodují s vlivy podporující nadměrné nabírání na váze. 

Co např. poškozuje střevní mikrobiotu: bílý cukr, alkohol, nadměrné množství lepku, junk food, stres, nedostatek spánku, trvanlivé potraviny (ty s přidanými konzervanty), některé léky (hlavně ATB) atp.
Co např. podporuje střevní mikrobiotu: jídlo s vyšším obsahem vlákniny => ovoce, zelenina, mléčné výrobky, kysané výrobky (zelí, okurky, mléčné výrobky ...), psychická pohoda, pohyb atp. 
Více o střevní mikrobiotě se dovíte zde


"Pokud to tedy správně chápu, tak i když si občas dám něco, na co mám prostě chuť a není to zdravé, mojí postavě a zdraví to neublíží?" Pokračuje Lenka v rozhovoru.
"Říkáš to správně ... Pochopitelně, pokud miluješ onu preciznost, pak pokračuj. Jestliže ale cítíš, že je pro tebe striktní dieta stres, tak si dopřej a to podle následujícího pravidla.: Ty musíš ovládat své jídlo, ne ono tebe. V takovém případě a při režimu 80/20 budeš i nadále hubnout."


Z praxe výživových poradců vyplývá, že lidé, kteří si nemohou dopřát občas nějakou tu pochoutku, u nového režimu častěji selhávají.  

Další velkou výhodou je psychická pohoda. Často naše snažení brzdí stres z toho, že musíme držet striktní režim. 

Pozn. všechny režimy zaměřené na hubnutí pracují s tzv. kalorickým deficitem. To znamená, že příjem energie z jídla je nižší, než denní výdej energie našeho těla.


"Podívej se ale třeba na Honzu. Ten miluje vše nezdravé. Pro něj přechod na 80% čisté stravy bude pochopitelně vyžadovat velkou disciplínu a pravděpodobně i studium. Později si však může říct, že to dokázal. Navíc pravděpodobnost, že daný stravovací režim dovede udržet je mnohem vyšší, než kdyby měl striktní režim. Ten nechejme profesionálním sportovcům."


Chcete školení pro vaši kancelář, kde se dovíte toto i mnohem více? Stačí napsat a domluva bude na spadnutí. Stejně tak si můžete domluvit osobní konzultaci. Budu se těšit. Ať máte krásný den.

Michal Hatony

Osobní a skupinový trenér, trenér pro Vaši kancelář