(Bez)lepkový verdikt, je lepek dobrý, nebo špatný? Bez lepku nezhubnete snadněji! 

19.12.2019

Konzumace potravin s obsahem lepku bezesporu pomohla lidstvu v raketovém pokroku. Dnes se kolem lepku vytvořila doslova hysterie, jako by lepek mohl za všechno zlo v našich tělech. Podívejte se, kde je pravda. 

Lepek je přírodní bílkovina, která se vyskytuje v pšenici a příbuzných obilovinách. To znamená, že je obsažena také ve všech potravinách vyrobených z obilovin obsahujících lepek.

V dnešním článku se dovíte: 

  • Jaké známe druhy potíží s lepkem.
  • Kolik lidí potížemi spojenými s lepkem trpí a kdo se mu má vyhnout.
  • Pečivo a vliv na hubnutí, nebo přibírání
  • Změní se něco, když odstraní lepek ten, kdo nemá potíže s ním spojené? A čím jej nahradit.
  • Jaké pečivo kupovat
  • Jaká jsou doporučení 

Nejen celiakie je spojena s problémy s lepkem

Celiakie je autoimunitní onemocnění způsobené nesnášenlivostí lepku (glutenu). U lidí s tímto onemocněním dochází (působením lepku) k zánětu střevní sliznice, který vede k destrukci střevních klků, tím ke zmenšení plochy střev a tím ke zhoršení trávících schopností. Důsledkem toho může dojít až k rozvratu metabolismu. Ne všichni, kteří pociťují příznaky celiakie, ale skutečně celiakií trpí. Mohou však skutečně pociťovat ty stejné příznaky a i ti by se měli lepku vyhýbat, i když dieta nemusí být tak přísná. Pojďme se podívat na čísla:
  • Celiakie: 0,4 - 0,5% obyvatelstva (např. zde)
  • Neceliakální citlivost na lepek cca 5,5% obyvatelstva (odborný odhad Podle Hoffmanové & Sáncheze, (2015))

Příčiny patřící mezi neceliakální citlivost:

Lektiny - specifické bílkoviny obsažené v rostlinách, mikrobech i živočiších. Jsou to přírodní toxiny vyskytující se v luštěninách jako sója, turecké fazole (Phaseolus coccineus L.), ale i v zelených fazolích (phasin) a v řadě bylin (např. ricin ve skočci). K symptomům otrav patří záněty střeva s poškozením sliznice, hromadění vody v lymfatické tkáni a její krvácení. Odstranění účinku (inaktivace) lektinů se dosáhne vařením a blanšírováním. K eliminaci pomáhá i máčení a tepelná úprava. Luštěniny se zásadně nedoporučuje jíst syrové, ale vařené aspoň 15 minut. Klíčky luštěnin je před konzumací vhodné upravit blanšírováním. (zdroj)
Rychle zkvasitelné cukry - krmí bakterie především v tlustém střevě. Tímto nejvíce trpí lidé s IBS (syndrom dráždivého tračníku).

Příinaky celiakie a neceliakální citlivosti

Ve spojení s uvedenými tématy se bavíme o zažívacím diskomfortu.

  • Nadýmání
  • Chronický průjem
  • Zácpa (obtížné vyprazdňování stolice)
  • Meteorismus (zvýšená plynatost)
  • Bledá, zapáchající či mastná stolice
  • Bolest břicha
  • Nauzea (pocit nevolnosti)
  • Zvracení

Které mohou být provázeny dalšími projevy

  • Anémie
  • Bolest hlavy
  • Migrény a epilepsie
  • Mravenčení v končetinách
  • Neschopnost se soustředit

Neřešená celiakie může vést až k fatálnímu selhání organismu.

Co si z toho vzít: Lidé, kteří mají stejné příznaky, jako celiaci, nemusí při klinickém testování projevit žádnou odezvu a celiakie se u nich neprokáže. I ti však mohou trpět stejnými projevy, jako celiaci. Proto je obvykle lepší, když příjem lepku omezí. Nejlepší však je, když si nechají udělat další vyšetření, k nalezení pravé příčiny. Celkové prokázané + odhadované procento postižení projevy spojovanými s celiakií je 6% populace, ale pouze 0,5% populace jsou skutečně celiaci.


Zlepší se výkony, nebo postava po vyřazení pečiva?

Změna postavy je častý důvod, proč lidé přestávají jíst pečivo a to ať se jedná o celozrnné, nebo běžné bílé, či tmavé. Ať se rozhodnete nabírat svalovou hmotu, nebo redukovat podkožní tuk, jde ve výsledku o tři základní faktory. Kalorický příjem, kvalita toho, z čeho kalorie přijmu a pohyb. Samozřejmě, mohli bychom přidat práci, stres, cirkadiální rytmus ...

Jak jsme si výše ukázali, potížemi s lepkem trpí asi 5% populace. Ti skutečně ucítí, ve chvíli vysazení lepkové stravy, výrazné zlepšení tělesných procesů a množství energie. Čím nahradit lepek ze stravy se dovíte v článku (zde - v přípravě)

Ti ostatní, pokud vyřadí lepek, nemusejí z daného kroku nic získat. Naopak se mohou ochudit o:

  • pestrost stravy. Z jídelníčku jim nezmizí jen pečivo, ale široká škála potravin (pokud nevědí, jak lepek nahradit)
  • nerozpustnou vlákninu obsaženou v celozrnných výrobcích
  • zdroj vitamínů B
  • minerální látky, jako fosfor, hořčík nebo draslík aj.

Mohou pochopitelně i začít hubnout. To je způsobeno tím, že vyřazením pečiva a lepku obecně drasticky omezí kalorický příjem, nebo tím, že se začnou zajímat o to, co jedí. Druhý případ je pochopitelně ten lepší. Stejně tak mohou pociťovat více energie a zlepšení zdraví o tom níže. Výše jsem uvedl, že odstraněním lepku ze stravy se můžeme i ochudit. Kolik jej tedy jíst, aby to bylo optimální?

Nevelké množství je správné

Pokud se mě zeptáte na množství, pak se musíme podívat na dva faktory.

  • Jestli jsme si ze života neudělali dobu lepkovou.

Na snídani si dáme zdravé cereálie, na svačinu nějaké zdravé a celozrnné chleby, na oběd těstoviny se zeleninou a kouskem masa, na další svačinu opět zdravé chleby s kouskem šunky a večer, protože jsme celý den jedli vzorně, objednáme si pizzu.

Tímto dostaneme do těla velké množství látky zvané ZONULIN. Té je připisována proměna střevní sliznice. Konkrétně má způsobovat rozestupování buněk od sebe a tím zvýšení propustnosti střeva. Díky zvýšené propustnosti se do těla dostávají látky, které mu mohou škodit. Mezi nemoci, které jsou tzv. děravému střevu (Leaky Gut) připisovány, patří demence, skleróza, a další civilizační onemocnění.

V přiměřené dávce je ZONULIN neškodný. Přiměřená dávka je pro každého individuální, proto je vhodné poslouchat signály svého těla.

  • Kalorický příjem

Pochopitelně, krom zdraví chceme i dobře vypadat. Proto platí, že abychom hubnuli, musíme přijímat méně kalorií, než vydáme. Tím se opět dostáváme k tomu, že když budeme jíst lepku méně, omezíme kalorický příjem a může se dostavit hubnutí. Neznamená to ale, že vyřazením lepku automaticky zhubneme. Může se také stát, že lepek nahradíme nevhodnou kombinací potravin, např. kukuřičných a váha půjde nahoru. 

Jaké pečivo kupovat a které raději nechat ležet.

Z výše uvedeného je již jasné, že v přiměřeném množství je lepek obsažený v pečivu neškodný. Není třeba se tedy vyhýbat žádnému z nabízených druhů. Pokud však chcete, je možné jít i zde ještě více do hloubky

  • Původní kváskové je nejlepší. V původním složení kvasového chleba najdeme:
    Mouku, kvásek, vodu, sůl, případně koření
  • Největší fajnmšmekři si mohou pečivo udělat doma (návod např. zde, nebo ještě více profi zpracované můžete zakoupit zde)
  • Kváskové pečivo si můžete pochopitelně i koupit
  • O něco horší variantou je pečivo s označením celozrnné
  • Dále najdeme pečivo běžné, z bílé mouky. Věděli jste např., že hnědé pečivo je obarvované pečivo bílé? Jak vypadá složení např. chléb šumava z obchodu (patří k těm lepším):

pšeničná mouka, voda, žitná mouka, droždí, jedlá sůl s jódem, zlepšující přípravek- pšeničná mouka - dextróza - enzymy E170 - Uhličitany vápenaté0 E472 - Estery mono a diglyceridů mastných kyselin a, b, c, d, e, f1, E300 - Kyselina askorbová, kmín, kvasný ocet

  • Za nejhorší lze označit pečivo zatavené v obalu s dlouhou trvanlivostí

Co si z toho vzít:

  • Lepek není nepřítel. Tak jej nevyřazujte, pokud nemusíte.
  • Vyřazení lepku nemusí způsobit hubnutí, to dělá kalorický deficit.
  • Nedělejte si ze života dobu lepkovou. Proto mějte množství lepku pod kontrolou.
  • Bezlepková dieta je určena terapeutickým účelům.
  • Myšlenka, že zhubneme snadněji vyřazením lepku je bohužel mylná. 

Připravím školení pro vaši kancelář, kde se dovíte toto i mnohem více. Stačí napsat a domluva bude na spadnutí. Stejně tak si můžete domluvit osobní konzultaci. Budu se těšit. Ať máte krásný den.

Michal Hatony

Osobní a skupinový trenér, trenér pro Vaši kancelář