Chlazení a zahřívání těla potravinami

15.12.2017

Období kapesníků, rým a viróz je tady. K tomu ubylo slunce a přibilo mraků, šedi, nebo také oblečení, jež má každý na sobě. Otázka, jak se zahřát, patří mezi základní ukazatel zimy.

Naštěstí jsou zde poklady dnešní doby. Zimu si můžeme osladit mandarinkami, banány atp. které a světe div se, nám způsobí možná více škody, než užitku.

Mezi jednu z vlastností potravin patří i schopnost zahřívat, nebo ochlazovat naše těla a organismus. Pokud například patříte mezi jedince s nadměrnou potivostí, možná konzumujete moc potravin, které vás zahřívají, pokud ne a budete je konzumovat, můžete pociťovat lepší tepelný komfort v zimě. Naopak, pokud do sebe zanášíte zimu, je možné, že máte studené konečky prstů, cítíte výrazněji zimu, nebo se vám nedaří hubnout tak dobře, jak byste si přáli a navíc můžete zažívat větší chuť na sladké.

Podívejme se nejdříve na potraviny, které jsou pro období zimy vhodnější.

Zahřívací (jang) potraviny:

  • teplé polévky
  • koření - čím ostřejší, tím vyšší zahřívací efekt (zázvor, chilli, kari, pepř, skořice, badyán, bazalka, hřebíček, fenykl, kmín)
  • ryby - losos, úhoř
  • maso - kuřecí, skopové, jehněčí, kachna, husa
  • vnitřnosti
  • sýry - plísňové, kozí a ovčí
  • ovoce - broskve, třešně, maliny, datle
  • sušené ovoce
  • zelenina - česnek, cibule, pórek, pažitka, křen, chřest, chilli papričky - udržují v organismu nejen teplo, ale povzbuzují chuť k jídlu, odstraňují zácpu a zrychlují metabolismus
  • ostatní zelenina - vařená, a to v páře či lehce osmahnutá nebo opečená
  • semena - mák, vlašské ořechy, slunečnicová semínka
  • rýže, jáhly, pohanka, sója
  • ovesná kaše
  • celozrnné potraviny
  • vejce
  • máslo a ostatní tuky
  • sůl
  • kakao, kakaové produkty
  • alkohol
  • červené a rýžové víno
  • káva
  • černý a zázvorový čaj

Ochlazující (jin) potraviny:

  • mléko a mléčné výrobky
  • syrová zeleniny (lilek, ředkvičky, celer, špenát, zelí, hlávkový salát, rajčata, okurky, cukety, čekanka)
  • zeleninové šťávy
  • tropické a subtropické ovoce (banány, kiwi, pomeranče, grepy,..)
  • ovocné šťávy, džusy
  • klíčky
  • produkty z bílé mouky
  • brambory
  • rafinovaný cukr
  • hořčice
  • bílé víno
  • zelený a bylinkový čaj
  • minerální vody

Ochlazující potraviny nás vnitřně ochlazují. Poté bude tělo vynakládat více energie na zpětné ohřátí. Tím se vysiluje a oslabuje.

Ochlazující potraviny můžeme i ovlivnit. Změnit jejich tepelnou vlastnost.
Ovoce ovlivníme sušením
Zeleninu můžeme tepelně upravit a okořenit (nejvíce zahřívá grilování a smažení)

Toto rozdělení může být ve při s moderními výživovými směry. Nehledí totiž čistě na výživové hodnoty, kdy je vhodné konzumovat mléčné výrobky kvůli proteinům a ovoce a zeleninu kvůli vitamínům, ale hledí čistě na vhodnost zdravotní.