Jak vybrat židli do kanceláře

12.01.2019

Zdroj obrázku: https://unizdrav.cz/zbozi/2877/ergonomicka-zidle-business

  • Protože sezením stráví lidé pracující v kancelářích více, než 2/3 bdělého dne, je vhodné zaměřit se i na prostředky, na kterých sedí. 
  • Vědci se shodují, že sezení není přirozená pozice.
  • 80% dospělé populace s kancelářskou prací někdy zažilo nebo dlouhodobě zažívá bolesti zad.
  • Vlivem dlouhého a nesprávného sezení mohou vzniknout bolesti zad, zejména beder a oblasti kolem krku. Dále se pak vyskytují bolesti v oblasti mezi lopatkami nebo bolesti hlavy.
  • Mnoho modelů obvykle levnějších židlí nepomůže předcházet možným zdravotním problémům. Mohou se používat např. pro domácí účely, nebo občasné sezení. Pro kancelářské využití ale nemusejí být vhodné. Proto je důležité věnovat pozornost výběru té správné židle.

Je mnoho modelů a mnoho parametrů, které je nutné sledovat při výběru. Ten první zjednoduším a rovnou si vybereme právě kancelářskou židli. Tedy židli pro dlouhodobé sezení.

Jaké parametry tedy mají optimální židle pro práci v kancelářích splňovat a jaké ukazatele použít?

Cena:

Cena nemusí být zcela směrodatná. Můžeme koupit židli za desetitisíce a není zaručené, že dostaneme ten optimální nástroj pro naši práci. Obvykle se ale dá brát ukazatel ceny jako přibližný. Kvalitní kancelářská židle bude stát zhruba od 8000 Kč. V akci pochopitelně méně.

Opěrka zad:

Sezení je pro pohybový aparát větší zátěž než chůze, a tak je nanejvýš vhodné volit židli s opěradlem. Pro dlouhodobou práci budeme volit židli se sklonem dozadu. Obvykle bývá skloněna o 5 stupňů. Ideální jsou samozřejmě židle s ergonomicky tvarovanými zády, u kterých bývá zlom pro oblast beder. Některé mají dokonce tento zlom polohovatelný. Právě takovou doporučuji. Pro židle s opěrkou ve sklonu se používá i opěrka hlavy s nastavitelnou výškou. Ta je důležitou součástí kvalitní židle se sklonem opěrky pro práci.

Další polohovatelné prvky:

Už jsem se zmínil o polohovatelných zádech. Důležitá je ale i výška a úhel posedu, nebo výška opěrek pro ruce.

  • Výška posedu: Je nutné, aby židle byla nastavitelná do takové výšky, kdy bude v kolenou větší, než pravý úhel.
  • Pokud si nastavíte výšku tak, že budete mít nohy ve větším než pravém úhlu, ale nebude možné nastavit sedák tak, aby směřoval přední částí dolů, bude si sedící skřípat nervy a žíly na zadní straně stehen, proto je důležité, aby bylo možné mírně sklopit i sedák, nebo aby byl tvar sklopení již na sedáku.
  • Opěrky mají být nastavitelné tak, aby si sedící mohl opřít předloktí, a paže přitom směřovala přímo k zemi

Pohyb při sezení:

Komfort při sedu zvýší i prvky, které umožňují sedícímu pohyb na židli, jako je náklon, záklon, nebo rotace. 

Pomůcky pro sezení:

Pomůcek pro sezení je celá řada. Vhodné je využít podložku pro nohy, nebo čočku pro sezení (pozor, nejdříve jen třeba na 20 min a postupně přidávat), nebo opěrka do beder. Pokud ale budete mít kvalitní židli, většinu z nich nevyužijete.

Na závěr doporučení:

Pokud se někdo rozhodne pro rovný sed bez opory zad, vybral si velmi náročnou variantu. Je vhodné se na toto postupně silově připravit.  

Zdroj obrázku: https://www.landa-interiery.cz/zdrave-sezeni.html

zdroj obrázku: https://www.zdrave-sedet.cz/vite-ze.php