Sed, sedíme jako pecky, nebo lépe? Správná ergonomie

11.07.2017

Další tip: Jak lépe sedět

Práce je místo, kde trávíme 8 a více hodin denně, tady minimálně 1/3 dnes, další 1/3 strávíme spánkem, z té poslední 1/3 musíme věnovat nějaký čas na přepravu, přípravu jídla, úklid a další nezbytné aktivity. Kolik času nám tedy denně reálně zbývá? To je pochopitelně dosti individuální. Většina z nás ale chce svůj čas trávit efektivně a naplno. To by mělo platit i s časem stráveným na naší kancelářské židli. Právě pasivní sed je spojen se vznikem mnohých problémů, převážně v oblasti zad a krku a poté přeneseně do celého těla a s tím spojené komplikace, jako které končí v lepším případě cvičením či rehabilitací. Náš sed tedy ovlivní náš život více, než by se na první pohled mohlo zdát

Existuje mnoho způsobů, jak sedět a (teď půjdu sám proti sobě, nebo by se to alespoň mohlo zdát) žádný není ideální. Je to dáno rozdílným typem pohybové soustavy - zjednodušeně, každý jsme jinak zkráceni a povoleni. Navíc sed, ať v sebelepší pozici polohy, ve spojení s vysokými pracovními požadavky jsou podmínky, kde naše těla tuhnou. Existuje ale šablona ke které se snažíme mířit. Jak tedy vypadá? Od čeho se snažíme odrazit?

Už naše maminky nám to říkali a tady bych jim dal částečně za pravdu: "Seď rovně" říkají. A ještě "nevrť se" říkají. Tedy "seď rovně a nevrť se". Toto je z mého pohledu jako příkaz pro zkušeného vojáka, nebo jogína. Právě pohyb potřebujeme. Občas uhnout očima od monitoru, protáhnout trup aj. Na druhou stranu sedět rovně, to je základ

Jaká je ta správná ergonomie

Začneme dole u chodidel a půjdeme nahoru:

  • Chodidla budou celou plochou na zemi a budou přímo pod koleny. V kolenou je úhel cca 90°, nebo o pár stupňů větší. Stejně tak v kyčlích. Tedy je lepší sedět o něco málo výše. Můžeme použít i podložku pro nohy
  • Sedíme na sedacích kostech a trup vytahujeme přímo nahoru. Dech opíráme do břišní stěny viz: Posílení středu těla.
  • Při práci na klávesnici a myši se snažíme, abychom měli ruce svěšeny přímo dolů a v loktech pravý úhel.
  • Hlava směřuje přímo nahoru, kde monitor je horní hranou v úrovni očí, či mírně nad a ve vzdálenosti min 50cm

Zdroj: https://www.kancelar24h.cz/website/zdrave-sezeni-a-ergonomie/

Tip pro odstranění únavy očí

Dlouhý pohled do monitoru má mnohé vlivy jak na naše oči, tak i na kvalitu života celkově. Stává se Vám někdy, že když odvrátíte po práci pohled od monitoru, tak cítíte, jak jsou unaveny a máte pocit, jako by jste neviděli ostře?

Američtí lékaři zformulovali pravidlo 20:20:20. Pravidlo, které má odstranit právě zmíněnou únavu očí. Co ony číslice znamenají: po 20 minutách dívání do monitoru máme na 20 sekund zaostřit na bod vzdálený 20 stop, což odpovídá přibližně 6ti metrům.


Michal Hatony

Osobní a skupinový trenér, trenér pro Vaši kancelář

O mém cvičení ve Vaší kanceláři

https://motionforlife.cz/fit-office/