Střevní mikrbiom pomáhá hubnout, nebo tloustnout

04.12.2019

S nadsázkou se dá říci, že složení střevní mikrobioty ovlivňuje, jestli budeme, nebo nebudeme míti podvýšku (rozuměj že k váze, kterou máme, máme měřit hodně přes dva metry). Radkin Honzák


V minulém článku se Michal s Lenkou bavili o vhodnosti nepřehánět přísnost při jídle. V článku zazněl několikrát pojem střevní mikrobiom. Víte ale, co to je? Co ovlivňuje a jak jej můžeme ovlivnit my?

A jsou zase tady ti dva.

"Michale, a jak to je vlastně s tím mikrobiomem? Na internetu jsem nejednou někde četla, jak se máme čistit a dokonce jsem našla přípravky, co ti mají vyčistit střeva od různých potvor."
"Jsem rád, že se ptáš. Mikrobiom je soubor bakterií, kvasinek, hub, virů a prvoků vyskytujících se na lidském těle i v něm. Některé jsou prospěšné, jiné jsou naopak patogenní."


Fakta, fakta, fakta

  • V lidských střevech žije 10 na 13 - 10 na 14 bakterií. Lidských buněk je 10 na 13. Bakterií v našich střevech je tedy stejně, nebo více, než nás samotných v nás. 
  • Celkem asi 500 druhů
    Dva nejvýznamnější kmeny: Firmicutes a Prevotella
  • My je ovlivníme: dědičné faktory, strava, prostředí, ve kterém žijeme, aktivita, psychika
  • Ony ovlivňují: odezvu imunitního systému, náladu, nabírání na váze, nebo hubnutí, produkují, nebo stimulují produkci některých hormonů a prohormonů - výzkum nadále probíhá
  • Pomocí tzv. gut-brain axis -> osy střevo - mozek - ovlivňuje náladu - vytváří 50-70% mozkové chemie, včetně serotoninu (hormonu štěstí)
  • Ovlivňují které látky projdou tělem bez povšimnutí a které budou vpuštěny do těla

"Ty střevní potvůrky nás ovlivňují natolik," pokračuje Michal, "že se při setkání již nemusíme ptát, jak se máš, ale můžeme se rovnou zeptat, jak se mají tvoje mikroby?"
"Tím chceš říct, že to, co mám ve střevech, myslí a cítí za mě?" Ptá se Lenka.
"To naštěstí úplně ne. Přezdívá se jim však druhý mozek. Hele, ono je to takto. Když cokoliv sníš, tak to putuje tělem, až se to v nějaké formě dostane do střev. Tam jsou tyto naše bakterie a ty se něčím živí. Tím, jak žijí, tak nám vytvářejí chutě. Podle těchto chutí my jíme. Technicky můžeme žít bez nich. Některé nám ale významně pomáhají."

Jak je to s jídlem

Firmicutas: se živí tučnou, sacharidovou a vysoce zpracovanou stravou.
Prevotelly: se živí vlákninou (luštěniny, slupky, zelenina), kysanými výrobky, mléčnými v.
Výzkum stále pokračuje. Za základ vhodné stravy se dají označit jídla podporující prevotelly (výše). Individuální detaily se liší. Zjišťuje se, že jsou i nečekané potraviny pro některé vhodné. Pokud máte, může si nechat udělat test, jenž určí, které potraviny konkrétně vám vyhovují pro jeho střevní mikrobiom a tedy nezpůsobí tloustnutí. 

Na obrázku vidíme, jaké potraviny ovlivňují cukr v krvi u Saleyhy, která si tento test nechala dělat pro svůj výzkum. Je vidět, že i mezi vyhovujícími se vyskytují potraviny, které bychom dopředu odsoudili. 

"Pokud tedy půjdeš do ledničky, těšíš se, jak si dáš ten zdravý květák, pak odcházíš od lednice a v ruce držíš klobásu, nebo dort, tak za to může poměr bakterií." 


"Jak je to tedy s tím, jestli budu, nebo nebudu přibírat?" Lenka už je zamotaná.
"Jednoduché. Krm prevotelly více, než firmikuty. To znamená, že, pokud jíš, jako většina populace, změníš poměr živin, budeš jíst více vlákniny, ubereš sacharidy a tuky"
"Takže je to snadné."
"Ano i ne. Kdy naposledy jsi měla antibiotika, Leni?"
"To spolu souvisí?" Kulí oči.


"Souvisí, pokud jsi měla ATB, budeš mít ve střevě vymeteno. Tam možná nezůstal ani nikdo, kdo by zhasnul. V takovém případě je dobré zařadit do jídelníčku zakysané výrobky. Můžeš si dát klasické kysané zelí, nebo exotiku kimči, můžeš si dát jogurty s aktivními kulturami. Tím vhodné bakterie dostaneš do těla a pak je živíš vlákninou"

Antibiotika dovedou pozabíjet až 90% druhů bakterií z kmene prevotella (tedy těch, co nám pomáhají hubnout) a tím změnit poměr ve střevech ve prospěch těch, co nás dělají tlustými. Proto je vhodné s ATB používat i probiotika, které střevní mikrobiom také doplní.

V dnešní době je již v některých zemích známá metoda transplantace stolice pro pacienty s dysmikrobií. Používá se jako experimentální léčba s ověřenými účinky. 

"A na závěr to nejdůležitější. Vzpomínáš na Honzu?" To je kamarád, který sní vše, co vidí, tedy za předpokladu, že to nevypadá zdravě. 
"V jeho střevech budou převládat mikrobi milující to, z čeho tloustne. Ve chvíli, kdy se rozhodne udělat změnu, a začne jíst z 80% kvalitně, bude se měnit i jeho střevní mikrobiota. Po 9 měsících si může být jist, že už mu nebude činit potíže z lednice vytáhnout ten květák (obrazně řečeno). Bude hubenější. Bude mít více energie, lepší náladu i imunitní systém a také výrazně nižší pravděpodobnost, že jej skolí nějaká z civilizačních chorob."

Při pokusech na myších bylo také zjištěno, že po transplantaci mikrobiomu z myši depresivní do myši bez mikrobiomu, se z té původně bez stala myš depresivní. Tato depresivní stránka byla provázena dokonce i změnami v mozku. 

Co si z článku vzít: 

  • Každý máme v sobě jedinečný mikrobiální koktejl, starající se o mnoho funkcí. Některé nás poškozují, jiné chrání - my chceme podporovat ty ochranné. 
  • Vhodným jídlem jej můžeme ovlivnit.
  • Jídlo tipu rychlé občerstvení, potraviny s dlouhou trvanlivostí a vysoce zpracované potraviny, sladkosti, nadmíra lepku, či alkoholu podporují množení těch, které nás dělají nevýkonnými, obézními i nemocnými.
  • Jídlo s obsahem vlákniny, jako slupky od ovoce, či zeleniny, luštěniny jako fazole, nebo čočka, či neloupaná rýže, podporují množený těch, které zlepšují trávení, pomáhají obranyschopnosti, pomáhají hubnout 



Připravím školení pro vaši kancelář, kde se dovíte toto i mnohem více? Stačí napsat a domluva bude na spadnutí. Stejně tak si můžete domluvit osobní konzultaci. Budu se těšit. Ať máte krásný den.

Michal Hatony

Osobní a skupinový trenér, trenér pro Vaši kancelář